'TOT SLOT' Voor mij stond het al vanaf het begin vast dat ik een kunst wilde creëren die gebaseerd was op de waarneming van ruimte. Optische problemen, het proces van waarnemen en beleving van objecten in de ruimte zijn voor mij het domein van de beeldende kunst. Deze zijn een van de peilers van het naturalisme. Het naturalisme is dan ook het uitgangspunt van mijn werk. Vanaf Giotto speelt het naturalisme in de westerse beeldende kunst de hoofdrol. Deze tijdstroom van de waarneming maakte mij bewust van de beperkingen van het naturalisme. Ik besefte dat onze waarneming een gebroken waarneming is. In de waarneming worden Gestalten gecreëerd (figuratief of abstract) die in de tijdstroom weer worden afgebroken. Onderwerpen wij ons aan de tijdstroom van de waarneming, dan is het hek van de dam; de details breken de grote lijnen af. In de ruimte die zo ontstaat worden nieuwe eenheden gecreëerd. Dit heeft tot gevolg dat de dingen steeds nieuw zijn en worden. Hetzelfde is nooit hetzelfde. Hetzelfde moet steeds opnieuw gezocht worden. Hierdoor ontstaat er een dialoog met de objecten. De dingen laten zich niet altijd onderwerpen maar tonen ons hun Gestalt, hun 'persoonlijkheid'. De ontmoeting met de dingen is daardoor een spontaan en organisch proces dat niet gespeend is van drama. Dat zich in onze waarneming een drama ontvouwt is voor mij van groot belang. Het naturalisme heeft in die zin gelijk dat er iets gefixeerd moet worden. Beeldende kunst is een onbeweeglijke kunstvorm. Het naturalisme fixeert de grote vormen in het waarnemingsveld volgens de perspectiefleer. Ik heb gemeend om in de fundamentele opbouw van mijn werk de geometrische basisvormen zo te construeren dat twee manieren van waarnemen daarin besloten liggen, het statische en het beweeglijke. Deze worden vertaald in Gestalten. Hoe deze Gestalten hun plaats in mijn werk krijgen hangt af van mijn interpretatie van de inhoud van het werk, het dramatische aspect. Op deze Gestalten kan een figuratieve vormentaal gebouwd worden. Abstractie en figuratie liggen in elkaars verlengde. Een interactie vindt plaats. Zo ontstaat een methode van afbeelding die recht doet aan het spontane proces van waarneming. In de kern van ons kijken ligt een verhaal besloten. Zo kan ons kijken groeien. In de kunsten gaat het volgens mij om drama, om het verhaal. Het is de enige manier om de eindeloze tijdstroom te overstijgen. Dit is voor mij een belangrijke ontdekking. |
||||